BUSINESS

ULTIMELE ȘTIRI

Evoluția operațiunilor de vânzare din România, din ’90 încoace

Fundatia Friedrich Ebert (FES) a transmis un raport care pătrunde adânc în modul în care vânzările operează în țara noastră, dar și schimbările care au avut loc de-a lungul timpului în afaceri, parcurgând o istorie de 30 de ani de capitalism.

Studiul realizat de FES ne transmite date noi și un nou punct de vedere asupra contextului economic în care se află România, astăzi, asupra modului în care vânzările au loc, cum au apărut firmele după ’90 și ce strategii aveau, precum și asupra modificărilor intervenite pe perioada ultimilor 30 de ani.
În principal, se pune accent pe activitățile de comert cu amănuntul.
Mai întâi, raportul ne explică modul în care au avut loc creșterile in Romania. Acestea au fost deasupra mediei europeane, însă există o explicație pentru asta: țara noastră a beneficiat de un cadru economic favorabil și, mai ales, de un nivel înalt al productivității muncii.
  • Autorii raportului sunt de părere că se încearcă, în acest moment, la revenirea momentului din perioada crizei. Pare de necrezut ce spun? Urmăriți raționamentul în citatul de mai jos:
“Cand vine vorba de dezvoltarea economica a Romaniei, atat dezbaterile publice, cat si politicile guvernamentale din ultimul deceniu si jumatate au pendulat intre ceea ce, dupa toate aparentele, nu pot fi caracterizate decat ca doua modele extreme: cresterea productiei industriale si, respectiv, cresterea consumului populatiei. Bazandu-se pe atragerea de investitii straine directe, vizand indeosebi cresterea exporturilor si imbratisand viziunea mai generala a austeritatii, prima s-a impus ferm odata cu izbucnirea crizei in 2009-2010, obiectivul declarat fiind de a corecta dezechilibrele externe (deficitul de cont curent explodase in 2007-2008), cu pretul adancirii celor interne (cresterea somajului si a inegalitatilor, reducerea veniturilor reale pentru cea mai mare parte a populatiei etc.).
Cea de-a doua a venit ca raspuns la acumularea in crestere de tensiuni interne, cresterile salariului minim si politica salariala din sectorul bugetar marcand o reorientare majora a politicii guvernamentale incepand cu 2014. Chiar daca nu in aceeasi masura ca inainte de criza, temperarea dezechilibrelor interne pare sa duca din nou la cresterea dezechilibrelor externe (in 2018, deficitul comercial pentru bunuri a depasit nivelul anului 2006, fiind de 2,6 ori mai mare decat in 2013).
In consecinta, se inmultesc din nou vocile care subliniaza nevoia iminenta a unei „corectii”— altfel spus, o intoarcere sub o forma sau alta la politica dominanta in perioada 2009-2014″, se spune în raport.
Mai mult, studiul realizat de specialiști scoate în evidență faptul că apariția hypermarketurilor în țară au avut, și au și azi, o influență foarte mare asupra economiei, în special în comertului modern. Practic, ele au schimbat modul în care activitățile comerciale au loc. 
Necunoașterea oamenilor cu privire la produsele din străinătate au reprezentat principalul imbold al acestui nou concept occidental, în statele din Europa Centrală și de Est.
“Ascensiunea marilor lanturi de magazine multinationale constituie cea mai vizibila transformare a activitatilor comerciale din ultimele doua decenii. In tarile occidentale, aceasta tranzitie la asa-zisul comert modern a durat cateva decenii bune; in tarile din Europa Centrala si de Est, ea s-a desfasurat rapid incheinduse practic in mai putin de cincisprezece ani. In aceasta sectiune ne uitam mai in detaliu la transformarile prin care a trecut sectorul comert dupa 1990. Chiar daca accentul cade tot pe activitatea companiilor multinationale — care, din nou, joaca rolul principal in acest sector de aproape 20 de ani —, dezvoltarea comertului modern nu reprezinta decat o faza dintro istorie mai ampla si foarte dinamica chiar si inaintea intrarii pe piata a multinationalelor. Dupa 1990, putem identifica cel putin trei faze de dezvoltare a sectorului comert:
  • 1. anii 1990 – prima parte a anilor 2000: perioada de glorie a micului comert;
  • 2. mijlocul anilor 2000 – sfarsitul anilor 2010: ascensiunea marilor lanturi multinationale;
  • 3. sfarsitul anilor 2000 – prezent: dezvoltarea comertului electronic”.
  •  Avantajul afacerilor mărunte și necinstite din perioada ’60 – ’80 din România au favorizat boom-ul hipermarketurilor de după ’90.
“Nu putem intelege avantul comertului mic in anii 1990 fara a lua in calcul organizarea anterioara a activitatilor comerciale. Contrar stereotipurilor privitoare la lipsa de atentie a regimului Ceausescu fata de comert, incepand cu a doua parte a anilor 1960 reteaua comerciala de stat a cunoscut o dezvoltare semnificativa. Pana la inceputul anilor 1980, urbanizarea accelerata si politica dezvoltarii unei piete interne de bunuri de consum creau un context favorabil expansiunii comertului. Acest proces a avut loc planificat, la nivel regional si local in functie de distributia geografica a cererii — spre exemplu, magazinele alimentare trebuiau pozitionate la distanta scurta de spatiile de locuit astfel incat sa deserveasca o anumita parte dintr-un cartier urban, in timp ce magazinele care comercializau produse electrice sau mobila trebuiau localizate astfel incat sa poata deservi un oras intreg. La fel ca pentru companiile multinationale de astazi, ideea eficientizarii spatiale a activitatilor comerciale era esentiala pentru planificarea activitatilor comerciale inainte de 1990. De altfel, dezvoltarea comertului modern in occident a servit drept inspiratie directa pentru crearea unor noi tipuri de spatii comerciale urbane — in speta, magazinele universale. Ineficienta proverbiala a comertului de stat din anii 1980 se datora mai putin unor deficiente organizatorice formale, ci aprovizionarii deficitare a retelei comerciale de stat: nu insuficienta sau inaccesibilitatea magazinelor era problema, ci faptul ca magazinele nu aveau marfa suficienta la raft. Pe fondul unui decalaj in crestere intre cererea si oferta de bunuri de consum au luat amploare activitatile comerciale informale. Explozia micului comert din anii 1990 a fost precedata de avantul “bisnitei” in deceniul anterior.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *