BUSINESS

ULTIMELE ȘTIRI

Interviu cu EVELYNE CROITORU

  1. Aveți o vastă experiență în COMUNICARE. Și, totuși, ce e comunicarea, care sunt regulile ei?
    Timp de aproape zece ani am condus departamentul de comunicare al Metrorex. Am fost vocea și stiloul care au creat imaginea publică a acestei importante societăți de transport urban. Ce este comunicarea? Este o parte esențială a oricărei afaceri, a oricărei organizații, este cea care asigură printr-o serie de activități relația cu publicul și care are în responsabilitate crearea și menținerea unei imagini cât mai bune a afacerii, a companiei, în cazul nostru. Pentru a reuși este necesar să fii profesionist: să stăpânești la perfecție limba în care comunici dar și o limbă de circulație (vei utiliza toate formele de comunicare), să poți lucra sub presiune (apar diferite crize), să fii persuasiv, creativ, diplomat, un bun „public speaking”. Pentru mine misiunea de comunicator a fost, deopotrivă, bucurie și responsabilitate. M-am străduit – rapoartele spun că am și reușit – să păstrez echilibrul, atât de necesar, între directorii generali care s-au succedat la conducerea companiei, mass-media și public. Nu a fost deloc simplu. A necesitat multă suplețe, perseverență, mii de documente întocmite, dedicație, o foarte bună colaborare cu presa (mă mai sună și astăzi cu vreo solicitare), 12 ore de program zilnic. Am fost singura persoană care a comunicat cu presa la orice ora din zi și din noapte. Activitățile gândite și realizate de mine (cu doar câțiva oameni în echipă) au pus, an de an, metroul pe agenda televiziunilor, îmbogățindu-i imaginea.
  2. COMUNICATORUL este dublat și de poet? Cine (pre)domină în acest cuplu, COMUNICATOR-POET – de fiecare zi?
    Nu. Sunt lucruri total diferite. Comunicarea organizațională și promotorul cultural sunt reprezentate de activitatea mea profesională: cea de la Metrorex, cea de colaborator cu mediul academic, cea de realizator de emisiuni TV de cultură, cea de organizator de evenimente culturale. Poezia este ceasul meu de taină, ceas în care valorile, credințele, trăirile mele se tranformă în metaforă. Straturile subiective ale conștiinței îmi caligrafiază atunci emoția.
  3. Să fii interfața Metrorex nu e o sarcină ingrată/îndeletnicire deloc ușoară? Cîți ani ați fost în această postură?
    Cum spuneam, aproape zece ani, cu un volum de muncă enorm, am răspuns de: biroul de presă (cu răspunsuri zilnice, telefonic și scris, televiziuni, presă scrisă, radio, on-line), comunicarea pentru șapte proiecte cu finanțare europeană, pentru programele de cooperare România-Elveția, evenimente culturale, educative și sociale, soluționarea petițiilor.
  4. Ce momente au fost cele mai dificile?
    Au fost multe momente dificile dar prefer să-mi amintesc de evenimentele frumoase și cu adevărat importante pe care le-am gândit și realizat. Voi alege doar câteva exemple: proiectul Oamenii metroului, mecanici salvatori, povești de viață și de muncă – articole, apariții TV. * Proiectul și Platforma de Comunicare Publică Metroul Tânăr – interfață între Metrorex și călătorii tineri.* Proiecte de responsabilitate socială: Orașul accesibil pentru oameni -parteneriat cu Active Wach și Indiferența ucide! Donează sânge pentru viață – împreună cu Asociația Moto Free Riders.* Proiectul Stația Politehnică – sală de curs, lecții de geologie, în parteneriat cu Universitatea din București, plus articole publicate pe temă.* Proiectul Metroul Verde – Eficiența Energetică.* Proiectul Metrorex și Job Transport, în colaborare cu Universitatea Politehnică București.* Proiectul Lecturi Urbane la Metrou – zece mii de cărți oferite călătorilor cu metroul.* Vizita la metroul bucureștean a Președintelui Executiv al Metropolitan Transportation Authority Capital Construction Company New York, Mihai Horodniceanu.* Evenimentele Porți Deschise la Metrou.* Pentru prima oară în România am organizat Festivalul de Muzică Clasică la Metrou, patru ediții în patru ani, au strălucit pe „scena” metroului peste 600 de tineri artiști.* Ziua Unirii – 24 ianuarie, formații de dansuri populare, soliști, Hora Unirii. * Ziua Europei la Metrou.* Sfinții martiri Brâncoveni comemorați prin ceremonial religios, cor de preoți, placă comemorativă în stația de metrou Constantin Brâncoveanu.* Conferințe susținute de mine pe teme de comunicare la Academia de Științe Economice (la invitația decanatului și cu participare internațională). Au fost mult mai multe, poate îmi voi scrie amintirile într-o zi…
  5. Ați rămas în funcție pe măsură ce mai mulți directori s-au perindat pe la Metrorex. Cu care dintre ei ați colaborat cel mai bine?
    Cu toți am colaborat bine, am fost purtător de cuvânt și le-am construit imaginea instituțională potrivită. Unii dintre ei chiar mi-au propus să-i urmez atunci când au plecat pe alte funcții, ceea ce, evident, nu am făcut; am iubit metroul…
  6. Știu că aveți o admirație pentru literatura franceză? Puteți să o nuanțați?
    Încă din perioada liceului am activat într-un cenaclu literar unde am fost încurajată să-mi cultiv înclinația spre literatura franceză și am citit mult, mai ales poezie, pentru a-mi forma propriul bagaj intelectual; este necesar să cunoști curentele literare, scriitorii reprezentativi pentru a-ți putea defini mai apoi propriul stil. Așa am început să citesc în original și apoi să traduc din simboliștii francezi Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine. M-am străduit să prind în traduceri originalitatea, scânteia, strălucirea dar și ideea de efemer din creația lor. Mult mai târziu am descoperit pictura simbolistă, decadentă – Armand Rassenfosse, Alfred Kobin, Edvard Munch, Alberto Martini, Henri de Toulouse-Lautrec – atât de potrivită cu poezia simbolistă. Tot mai târziu am descoperit că Baudelaire, poetul, eseistul, criticul de artă, era fascinat de pictură și realiza interesante caricaturi ale unor scriitori prieteni.
  7. Ce repezintă Baudelaire pentru dumneavoastră?
    Cred că simbolistul Baudelaire a inventat poezia modernă. Spleen și ideal, frumusețe și urâțenie, violență, macabru, suav, obscen, toate, într-o mare varietate de nuanțe au primit o formă nouă, formă care a influențat major literatura europeană. Il citesc, îl recitesc și de fiecare dată descopăr noi nuanțe, noi sensuri.
  8. Din ce autori ați mai tradus?
    Nu sunt traducător profesionist, sunt poetă și cronicar literar. Am tradus doar de plăcere, dar las profesioniștilor traducerea, bucuria descoperirii sensurilor multiple ale unui text. Cel puțin în prezent. Ce va fi în viitor vom vedea…

A consemnat: Mihail Gălățanu

CV: Evelyne Maria Croitoru

Licenţiată în Ştiinţele Comunicării, cu un Master în Relaţii Publice, este specialist în comunicare şi relaţii publice, a condus departamentul de comunicare şi relaţii publice al Metrorex timp de nouă ani (2008 – 2017). A fost purtătorul de cuvânt al Metrorex, vocea care a creat imaginea publică a acestei importante societăţi de transport urban. Colaborează cu mediul academic îndrumând studenţii care se pregătesc pentru o carieră în relaţii publice (Academia de Studii Economice – facultatea de marketing – în calitate de tutore al studenţilor la masterat). Susţine prezentări, participă la conferinţe, mese rotunde, evenimente specifice.
Poet şi eseist, este născută în Şcheii Braşovului, „oraşul tăcut de la poalele Tâmpei” cum îl numeşte Sextil Puşcariu în volumul de memorii „Braşovul de altă dată”. Având mama româncă şi tatăl german, este botezată în Biserica Neagră, impunător monument de artă gotică, în jurul căreia îşi petrece copilăria, ascultând adesea, pitită printre băncile catedralei, nemuritoarele „fugi“ de Bach interpretate la orgă. Viaţa mută familia la Bacău iar primele manifestări literare apar în perioada liceului, când, sub îndrumarea scriitorului George Bălăiţă, are primele succese literare la nivel naţional. Tot atunci îi sunt publicate primele poezii în revista „Ateneu” şi devine membru activ al cenaclului „George Bacovia” din Bacău. Volume de poezii: „Piloţii de vânătoare” (2011, reeditat bilingv, română-engleză, în anul 2017), „Secretele macilor” (2017). De asemenea, a publicat poezii în perioada 1992-2018 în mai multe reviste. În anul 2010 a fost nominalizată la „Gala Celebrităţilor– Femei de succes”, la rubrica Promovarea Culturii – Literatură/Poezie (gala organizată de Camera de Comerţ şi Industrie a României). Este membru activ în cenacluri literare precum: „Amurg Sentimental”, „Cenaclul poetic Schenk”, „Cenaclul Scriitorilor Militari”, „Poeţii Cetăţii”. A obţinut mai multe premii şi diplome de excelenţă.

Membră a Filialei București-Poezie a Uniunii Scriitorilor din România, Evelyne Croitoru a primit Premiul “Cartea anului” 2019, al USR, pentru volumul O cafea cu tine. Poetă și eseistă, realizatoare de emisiuni culturale de televiziune, și-a pus amprenta culturală prin evenimentele unice realizate “Festivalul de Muzică Clasică la Metrou”, “Lecturi Urbane”. Volume de poezii: Piloții de vânătoare (2011), Secretele macilor (2017), Caligrafia destinului/ Calligraphy of Destiny (2021),Lacrima timpului/ Die Trane der Zeit (2021).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *